hemmagjort ingefärste.

Idag var Malin här och hade pluggdag med mig och hon hade med sig sin goda pasta carbonara till lunch som vi smaskade på. Sedan åkte vi till maxi och handlade och jag köpte med mig ingefära och massor av frukt hem så jag kan bli frisk någon gång. Utav ingefäran gjorde jag ett superenkelt och gott (och starkt) ingefärste som passar utmärkt både varmt och kallt.



du behöver:
ca 7 cm ingefära
1 liter vatten

såhär gör man:
1. skala ingefäran med en liten sked.
2. riv den på den grova delen på ett rivgärn eller hacka med kniv.
3. sätt på 1 liter vatten i en kastrull och när det kokar lägger man i ingefäran och slår av värmen.
4. låt dra i 5 minuter och sila sedan av.
5. drick och känn hur gott det gör för själen och förhoppningvis botar de ena o de andra.

rekommenderas vid förkylningar, halsont och heshet.
Teet kan också användas kallt som gurgelvatten som ska rena och vara uppfriskande för andedräkten.
(källa)

bra med ingefära:
+ nyttigt
+ verkar antioxiderande inflammationshämmande och lätt stimulerande
(räknat för antal antioxidanter per gram är ingefära ett av de livsmedel som innehåller flest antioxidanter)
+ förhindra sjösjuka och åksjuka
+ enligt gammal asiatisk tradition lindrar ingefära smärta.
(källa)(källa)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0