Guide över var att bo i Kalmar.


Karta över kalmarhems hus i kalmar.
röda pricken - där bor jag
blåa linjen - skall du leta lägenhet, leta inom detta område eller helst...
gula linjen - på ett ungefär, är centralt. bra läge

Områden i kalmar:
Centralt - jag skulle inte söka i gladan eller precis brevid där, socialförvaltningen har lägenheter där där de sätter alla som inte kan få lägenhet någon annan stans, så det är rätt stökigt där. Esplanaden är kalmars finaste gata, väldigt aktraktivt område och nära till uteställen, shopping, resturanger. korsnäbben på Nygatan/norra vägen (malmen) ligger studentbostäder med egna kök som är, vad jag förståt, jäkligt bra och bo i.
Ljungbyholm - väldigt långt ifrån stan, ca 20 minuter med bil ifrån centrum.
Rinkabyholm - också ocentralt, ca 13 min med bil ifrån centrum.
Funkabo - duger, lite billigare, 50-tals hus, ca 15min och cykla till centrum längst norra vägen. nära till kalmar nyckel.
Berga - norr om funkabo, vart stökigt på sistone. ligger ca 10 minuter med cykel norr om funkabo.
Norrliden - big no no. billiga lägenheter men off.
Smedby - också väldigt off.
Lindsdal - utanför kalmar, off.
Djurängen - när min kompis bodde här gjorde någon inbrott i hennes lägenhet, men vet inte om hela området borde klassas som ett 'problemområde' direkt. det ligger ca 5 minuter längre bort än funkabo och oxhagen.
Oxhagen - här bor jag, nära till giraffens köpcentrum där det finns maxi, lidl osv och smedbys 4-h gård där det finns fina grönområden.
Söder - jag skulle inte ha någonting emot att bo på sönder, finns närköp, skall du söka studentbostäder så skulle jag försöka i falkenbergshuset, det ser ut som ett slott, det ligger nära sjukhuset i kalmar, havet och stensö. ligger lite långt ifrån centrum men ändå inte för långt bort.

så tips.
så centralt som möjligt.
längre norrut desso sämre.

när jag flyttade i kalmar kollade jag ganska mycket på flashback vad andra sa om de olika områdena men sedan när det väl kom till kritan och man satt där och hade ungefär 1 sek på sig att haffa en lägenhet när de släpptes på kalmarhems hemsida så blev man ju bara glad för det man fick, men här är en tråd som är rätt bra. (här)

Kommentarer
Postat av: Elin

Hejsan!
Jag söker boende i Kalmar just nu då jag ska studera till hösten :)
har du några tips för hur man ska leta bostad? Jag har letat konstant i 1 månad nu utan att hitta något :(

2014-07-30 @ 16:51:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0